طرح توجیهی در چه مواردی کاربرد دارد؟

کاربرد طرح توجیهی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست اخبار | دوشنبه 14 فروردین 1402 در ساعت 0 : 0 دقیقه |

 برای شروع هر کسب و کار، مطالعاتی درباره علت و اهداف آن باید انجام شود تا بتوان مشکلاتی که در مسیر وجود دارد را بررسی نمود. این مطالعات را طرح توجیهی می گویند. بدون داشتن چنین مطالعاتی موفقیت برای عملی ساختن یک ایده بسیار دشوار خواهد شد و ممکن است افراد با ضرر های زیادی مواجه شوند.

مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) انواع طرح توجیهی را به صورت تخصصی نگارش می کند و می تواند به شما در جهت پیشبرد اهدافتان کمک کند.

طرح توجیهی

 برای شروع یک کسب و کار مطالعات مختلف در تمام زمینه ها و ابعاد مختلف ایده انجام می‌گیرد که دو مطالعه از همه مهمتر می باشد که مطالعه امکان‌سنجی و فنی-مالی طرح می باشد.

 مطالعه امکان‌ سنجی

 برای شروع هدف گذاری و در نظر گرفتن یک ایده باید به مطالعه امکان‌ سنجی آن طرح بپردازید بدین ترتیب پیش از شروع پروژه ی مورد نظرتان از اینکه این پروژه سودآور است مطمئن شوید. بازار کالای مورد نظر را مطالعه کنید و به صورت کوتاه مدت و بلند مدت آن را بسنجید. این مطالعات باید بر اساس شرایط تولید محصول و منطقه ی مورد نظر شما باشد. مطالعات امکان سنجی پروژه مهمترین بخش هر کسب و کاری است که در طرح توجیهی قرار می گیرد.

طرح توجیهی

شما باید بدانید که پروژه را به چه صورت و به چه روش انجام دهید و همچنین بازاریابی آن به چه صورت خواهد بود. در مطالعه امکان‌ سنجی مطالعات مختلفی درباره ی پروژه ی مورد نظر شما انجام می گیرد که به توصیف شغلی روش های تولید محصول یا خدمات و محصولات یا خدمات مورد نظر، موقعیت محل کار و روش های بازاریابی بازار هدف و غیره می باشد. در مطالعات امکان سنجی در طرح توجیهی نیاز است زمانی را به این کار اختصاص دهید و بتوانید روز هایی را جهت امکان سنجی پروژه مورد نظر در نظر بگیرید تا از تصمیم خود مطمئن شوید. یک کارآفرین برای شروع به انجام هر کسب و کاری باید بتواند به سوال هایی پاسخ دهد. او باید بتواند عنوان طرح را بگوید و در مورد ایده و اهدافش توضیح دهد و ماهیت ایده و طرح خود را بداند، مشخصات فنی را بیان نموده و فناوری های مورد نیاز کسب و کار را بشناسد و میزان آن را بداند.

 شخص یا سازمان باید بداند که طرح کسب و کار خود نوآورانه است یا به صورت کپی از نمونه ی دیگری می‌ باشد. فرایند پیاده سازی طرح خود را بداند و فعالیت‌ های تحقیقاتی را انجام دهد. جنبه های قانونی و چگونگی کسب و کار ، سودآور بودن آن، نوع کسب و کار ،نوپا بودن یا توسعه یافته بودن کسب و کار و فرصت ها ، تهدیدهای موجود در مسیر ، پیشرفت کسب و کار، زمان کسب و کار، برتری آن نسبت به کسب و کارهای دیگر و اهداف کلی خود را بشناسد.

طرح توجیهی

در ابتدای مسیر مهم است که تولیدات و خدمات کاملاً واضح باشد. باید بدانید که چه سودی برای مشتریانتان خواهید داشت و محصولاتتان می‌ توانند در بلند مدت چه پیشرفتی داشته باشند. تقاضا برای محصولات یا خدمات شما در بازار چه میزان است و کدام جنبه های محصول یا ایده از حمایت قانونی مالکیت فکری برخوردار می باشد. موقعیت محل کار بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. ویژگی ها و الزامات محل کار شما حائز اهمیت است که باید به آن توجه داشته باشید. شما باید بدانید که به چه نوع فضایی نیاز دارید تا بتوانید پروژه را به بهترین شکل عملی سازید. تغییر نوبت های کاری و ازدحام جمعیت در کار شما چه تاثیری خواهد گذاشت و پس از آن می‌توانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید. در مورد تولید یک کالا باید بدانید که ظرفیت تولید شما چه میزان است، تامین کنندگان مواد اولیه مورد نظر شما چه کسانی هستند و قیمت این مواد اولیه چقدر است. میزان تولید خود را در دوره مشخص شده بشناسید، مواد خام و تجهیزات مورد نیاز برای تولید محصولات را بدانید و همچنین نیروی کار متخصص و ساده و تخصص مورد نیاز را بشناسید. شما باید از مراحل مختلف اجرای پروژه برای رسیدن به اهدافتان مطلع باشید همچنین تسهیلات مورد نیاز و منابع تامین آن را بشناسید. با شناخت مشتریان و نحوه بازاریابی و بازارهای هدف می توانید میزان سود حاصله را دریابید و از بازار فعلی و آینده موردنظرتان مطلع شوید. بازار برای توسعه کسب و کار شما گسترده می باشد یا خیر، این سوالی است که می‌تواند برای آینده به شما کمک کند تا بتوانید تصمیم گیری چند سالی را برای خود اتخاذ نمایید همچنین شناخت کافی از رقبا که شامل رقبای اصلی و رقبای غیر مستقیم است می تواند اطلاعات خوبی را به شما ارائه دهد. باید بدانید که رقبای شما دارای چه نقاط ضعف و قوتی هستند تا بتوانید بهتر برنامه‌ریزی کنید و از این تجربه استفاده کنید. موقعیت رقابتی شما در بازار بسیار مهم است و می تواند تعیین کننده ی سود و زیان در کسب و کار شما باشد. یکی از موارد دیگر مهم در طرح توجیهی و امکان سنجی آن ، طرح مدیریتی است که باید تیم مدیریتی انتخابی شما و ساختار سازمانی کسب و کار شما مشخص باشد. تجربیات مدیریتی شما می‌ تواند بسیار کارساز باشد همچنین در بخش تبلیغات طرح توجیهی شیوه اطلاع‌رسانی و تبلیغات بسیار مهم است و همانطور که می دانیم تبلیغات یکی از عضو های جدایی ناپذیر از یک کسب و کار می باشد و نیاز به منابع و حامیان تبلیغاتی دارد. در زمینه ی قیمت گذاری و فروش محصولات و یا ارائه ی خدمات، پیش‌بینی درباره قیمت فروش محصول و شیوه قیمت گذاری باید داشته باشید همچنین فرآیند قیمت‌ گذاری و هزینه های خدمات پس از فروش محصولات باید مشخص شده باشد.

بخش فنی- مالی

 یکی دیگر از بخش های مهم و اصلی طرح توجیهی بخش مالی و اقتصادی می‌ باشد که برای گرفتن وام و تسهیلات و مجوزهای لازم بسیار مهم است. در مورد بخش فنی و مالی طرح توجیهی، باید اطلاعات دقیقی را درباره ی ایده های مورد نظر تان داشته باشید تا بتوانید حساب‌ شده قدم بردارید و تمام جوانب را بسنجید. در هر صورت شما می خواهید سرمایه گذاری انجام دهید و یا یک پروژه را عملی کنید و یکی از مهمترین اهداف شما کسب سود می باشد و همچنین سایر اهداف شما نیز می‌ تواند در کنار سود عملی شود. در بخش فنی و اقتصادی طرح توجیهی شما باید با چشم انداز ها ، ماموریت، اهداف، استراتژی‌ ها ،برنامه‌ ها و ریسک‌ ها آشنا باشید و بتوانید بهترین تصمیم را در این زمینه بگیرید. گزارش طرح توجیهی شامل تمام اطلاعات مورد نیاز درباره بخش های مختلف یک کسب و کار از جمله بخش فنی و اقتصادی ایده می باشد. اطلاعات مالی از قبیل میزان بودجه ی لازم برای شروع پروژه ،میزان گردش حساب ،میزان هزینه مورد نیاز تجهیزات و محیط کار و غیره در نظر گرفته می شود و تمامی این ها برآورد شده و سپس افراد می توانند تصمیم گیری کنند که آیا می توانند پروژه را عملی سازند یا خیر.

طرح توجیهی

مهندسین مشاور طرح ریزی صنایع (مطصا) می‌ تواند مسیر روشنی را برای تحقق خواسته‌ های شما مشخص نماید تا بتوانید به سادگی و در کوتاه ترین زمان به سودمند نظرتان برسید. نگارش انواع طرح توجیهی توسط این مرکز معتبر و تخصصی و با بهره گیری از نیروی متخصص و مهندسین کاربلد و با بهره گیری از انواع تجهیزات و نرم افزارهای مدرن انجام می شود.

 https://matsa.co/

1234567